Allt handlar om kommunikation

Zig-Zag-Svart

Idag kl. 15.45 stod jag på Hemköp i Trollbäcken och allt blev svart. Strömmen hade gått och det visade sig att det inte vara bara i affären utan i hela området (även där jag bor). Jag har Vattenfalls app avbrottinformation men inget meddelande kom. Jag har dock garderat mig hemma och har ett  extrabatteri så jag kan ladda upp en smartphone samt en iPad. Jag har även ett mobilt bredband så att jag kan surfa även på det om mitt vanliga bredband inte fungerar.

Problemet i sig är inte att det blir ett avbrott, problemet är hur dåligt Vattenfall kommunicerar ut till sina kunder om vad som händer. För det är så att man som företag har utvecklat en app och där det är tänkt att det skall ske kommunikation är det också viktigt att det finns information som är intressant.

Från 15.45 till kl 16.00 stod ingenting, det var inte förrän efter kl 16.00 som information fanns om att området var drabbat. Siffran på antal drabbade hushåll gick snabbt upp till över 3800 st vilket är rätt många i området. Ingen information kring när nästa uppdatering skulle ske eller vad som hände. Bara att de beklagar och att de vet inte när detta är åtgärdat.

Ovisshet är bland det värsta som finns när det händer saker som inte är planerat. När det gäller krisinformation så skall det vara snabba uppdateringar som är sakliga. Hade jag varit Vattenfall hade jag haft uppdatering varje 5 minut. Jag hade även säkerställt att notifieringar i deras appar verkligen fungerade. (Vilket inte gjorde på varken min iPhone, min iPad eller på min Samsung Galaxy Note II)

Varje uppdatering skulle innehålla information om förväntad åtgärdstid. Bättre att informera och att problemet löses snabbare än att lova något man inte kan hålla. Men det är viktigt att information sker istället för att bara vara tyst. I detta fall tog det tre timmar innan information kring status ändrades till att problemet skulle vara löst inom en halvtimme. För mig känns svårt att förstå att inte den informationen skulle kunna ges tidigare.

Avbrott skulle kunna klassifieras i tre grupper.
1) inom 2 timmar
2) inom 4 timmar
3) inom 24 timmar

Ingen kund skulle bli ledsen om avbrotten går fortare än det som är sagt från början. Alla vill bara veta vad som gäller och framför allt kanske planera om man måste tömma kyl och frys. Ingen vill få vattenskador i sitt hem. Ingen vill ha massa mat som inte kan användas.

Det behöver inte vara svårare än så här. Allt handlar bara om kommunikation.

 

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.